Haku
Rengashaku Jälleenmyyjähaku

Uutisia

Butadieenikumin synteesi hiilidioksidista

25. toukokuuta 2023

Hyogo, Japani – 9.5.2023 – Toyo Tire Corporation (pääkonttori: Itami City, Hyogon prefektuuri, toimitusjohtaja ja CEO: Takashi Shimizu, jäljempänä, “Toyo Tire”) ilmoitti tänään Toyaman yliopiston (sijainti: Toyama City, rehtori: Shigeru Saito) kanssa kehitetystä katalyytista, joka muuntaa hiilidioksidia tehokkaasti butadieeniksi, joka on renkaiden tärkeimpiä raaka-aineita.

Autojen renkaissa käytettävien raaka-aineiden koostumus vaihtelee luokittain, ja raakaöljystä saadut synteettiset kumit, mukaan lukien butadieenit (styreenibutadieenikumi (SBR) ja butadieenikumi (BR)), muodostavat noin 30 % kaikista raaka-aineista. Rengasteollisuus onkin tehostanut luonnollisista vaihtoehdoista, eli muista kuin öljypohjaisista materiaaleista (resursseista) peräisin olevan butadieenikumin synteesin tutkimusta käytännön sovelluksiin.

Toyaman yliopisto työskentelee aktiivisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan hyväksi kehittämällä hiilidioksidin kierrättämiseen käytettäviä suorituskykyisiä katalyytteja päästöjen alentamiseksi.
Toyo Tire aloitti yhteistyön Toyaman yliopiston tekniikan professorin Noritatsu Tsubakin kanssa vuonna 2016. Yhteistyön tavoitteena on hiilidioksidipitoisten öljypohjaisten materiaalien – jotka ovat renkaiden pääasiallinen materiaali – korvaaminen vaihtoehtoisilla ratkaisuilla butadieenikumin tuotannossa.

(Hiilidioksidia hiiliresurssina käyttävään teknologiaan perustuva kiertotalous renkaiden raakamateriaalien valmistusta varten.)

Projektin menestys viitoittaa tietä butadieenin syntetisoimiseen hiilidioksidista – joka on yksi tärkeimmistä ympäristöön maailmanlaajuisesti vaikuttavan ilmastonmuutoksen aiheuttajista – ja tekniikan odotetaan auttavan merkittävästi tuotantoprosessin ympäristön kuormituksen (CO2-päästöt) minimoimisessa tavanomaisiin, öljypohjaisia materiaaleja käyttäviin menetelmiin verrattuna.
Lisäksi hiilidioksidin käyttö butadieenikumin valmistuksen lähdemateriaalina tuo tulevaisuudessa etuja autonrenkaiden elinkaaren arvioinnissa (LCA).

Toyaman yliopiston kestävän teknologian keskus tekee perustavaa laatua olevaa akateemista tutkimusta uuden sukupolven materiaalien jalostustekniikan kehittämiseksi ja soveltavan tutkimuksen parissa ympäristön kannalta kestävän yhteiskunnan toteuttamiseksi.
Uusi teknologia on osa tätä pyrkimystä: on mahdollista syntetisoida butadieenia hiilidioksidista suuressa globaalissa mittakaavassa arvokkaita metalleja haaskaamatta.
 Jatkamme katalyysijärjestelmän kehitystyötä edelleen massatuotannon saavuttamiseksi ja tavoitteenamme on hyödyntää sitä käytännössä 2020-luvun loppuun tultaessa. Teemme tutkimusta kumien ja täyteaineiden korvaamiseksi ekologisesti kestävillä materiaaleilla ja kestävän kehityksen edistämiseksi mielekkäällä tavalla.

Toyo Tire etsii jatkuvasti uusia tapoja hyödyntää kiertotalouden prosessia tuotteissaan koko yhteiskuntaa silmällä pitäen. Tämä tapahtuu käyttämällä luonnonmateriaaleja ja muita ympäristön kannalta kestäviä materiaaleja kumin valmistuksessa, joka on autonrenkaiden ja monien muiden komponenttien ensisijainen raakamateriaali. Tarjoamme samalla ensisijaisesti ekologisesti kestäviä materiaaleja hyödyntävien renkaiden prototyyppejä Dakar-ralliin ja muihin maastoajokilpailuihin osallistuviin ajoneuvoihin. Tulemme laajentamaan tätä myös kestävyysajoihin, kuten Nürburgringin 24 tunnin kilpailuun. Erityisissä ajo-olosuhteissa saavutetun tiedon siirtäminen massatuotantoteknologiaan kiihdyttää ainoastaan Toyo Tires -merkillä saatavien, äärimmäisen tehokkaiden ja ainutlaatuisten tuotteiden kehitystä.

Toyo Tire on ilmoittanut tavoitteekseen kasvattaa ympäristön kannalta kestävien materiaalien käytön 40 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Sitoutumalla tämän uuden teknologian käyttämiseen pyrimme vähentämään kasvihuonekaasujen tuotantoa toiminnassamme ja tekemään osamme ekologisesti kestävän liikenteen ja yhteiskunnan saavuttamiseksi.

Uusimmat uutiset