Haku
Rengashaku Jälleenmyyjähaku

Uutisia

Luokan voitto vuoden 2025 Dakar-rallissa

21. tammikuuta 2025

Toyo Tires oli mukana tukemassa Team Land Cruiser Toyota Auto Body (TLC) -tiimiä, joka voitti sarjavalmisteisten autojen luokan vuoden 2025 Dakar-rallissa. Toyota Auto Body Co., Ltd.:n rallitiimi TLC on nyt voittanut sarjavalmisteisten luokan 12 kerran peräkkäin.

Tiimi osallistui Saudi-Arabiassa 3.–17.1. järjestettyyn vuoden 2025 Dakar-ralliin Toyota Land Cruiser GR300 SPORT -ajoneuvoilla ja Toyo Tiresin Open Country M/TR -renkailla. Open Country -renkaat kuuluvat SUV- ja pick-up-autojen tuoteperheeseen ja niiden valmistuksessa on käytetty ympäristön kannalta kestäviä materiaaleja.

 

Akira Miuran Land Cruiser 300 GR SPORT

Team Land Cruiser Toyota Auto Body juhli 12 peräkkäistä voittoa

Toyo Tires on kehittänyt Open Country M/TR (Dakar Rally 2025 spec) -renkaat yhdessä TLC:n kanssa maastoralleissa saavutettua teknologiaa ja kokemusta hyödyntäen. Valmistaja toimittaa renkaat kahteen tiimin Land Cruiser 300 GR SPORT -kilpa-autoon. Tuote parantaa suorituskykyä ankarilla alustoilla, kuten kivisessä maastossa ja hiekkaerämaassa. Renkaan massasta 55-painoprosenttia koostuu uusiutuvista materiaaleista, mikä vähentää ympäristön rasitusta.

Tämän vuoden Dakar-rallin reitti käynnistyi Bishasta, Saudi-Arabian lounaisosasta ja päättyi maan itäosassa sijaitsevaan Shubaytahiin. Kilpailu koostuu yhteensä 12 erikoiskokeesta (kilpailujaksosta) ja etappeja yhdistävistä yhteysosioista. Kilpailijat ajavat yhteensä noin 7 400 km:n matkan, joka sisältää niin ajoneuvoja kuin niiden renkaitakin rasittavia pitkiä, kaltevia hiekkadyynijaksoja. Open Country M/TR -renkaiden erinomaiset maastoajo-ominaisuudet tukivat molempien TLC:n autojen kuljettajia reitin selvittämisessä.

Akira Miura ja hänen apukuljettajansa Jean Michel Polata ottivat ensimmäisen sijan sarjavalmisteisten luokassa ja toivat TLC-tiimille 12. peräkkäisen voiton tässä luokassa. Tiimikollegat Ronald Basso ja Jean Pierre Garcin suorittivat myös haastavan reitin ja sijoittuivat luokkansa toiseksi.

■ Akira Miura kommentoi kilpailua seuraavasti:
- Tätä ajoa on kuvailtu kilpailun historian ankarimmaksi, ja reitti osoittautuikin huhujen veroiseksi. Matkan varrella oli hetkiä, jolloin mieleeni tuli epäilys, että kilpailua voi olla mahdoton selvittää sarjavalmisteisella autolla, mutta Open Country -renkaat kuljettivat autoa aina tehokkaasti eteenpäin. Rengas tarjoaa paitsi suorituskykyä, myös yhdistää autoa kuljettajan aisteihin, mikä antoi voimia uskoa Land Cruiserin kykyihin ja siten saatoin keskittyä tähtäämään maaliviivalle periksi antamatta. Olen kiitollinen Open Countryn fanien rohkaisevasta tuesta ja kaikille tuotantoon osallistuville.

■ Yuji Kakutani (TLC:n johtaja) kommentoi:

- Tämän vuoden kilpailu oli erittäin vaikea. Kilpailun ensimmäisellä puoliskolla vastassamme oli myllynkiven kokoisia lohkareita ja teräviä, hiekan alla piileskeleviä kiviä. Toisella puoliskolla ylitimme yhden maailman suurimmista hiekkadyyneistä, joka nousi kuin seinä 15 kilometrin leveydeltä. Uskon, että selvisimme näin ankarista olosuhteista tiimin kylmäpäisen opastuksen ja Open Country -renkaiden vahvan tuen ansiosta. Tuloksena on, että saavutimme kaksoisvoiton sarjavalmisteisten autojen luokassa ja 12. peräkkäisen voittomme. Kiitokset tästä tiimin kattavalle vahvuudelle ja kaikkien tarjoamalle tuelle. Paljon kiitoksia.

Toyo Tires hyödyntää ankarissa maastoissa ajettavista ralleista saatuja kokemuksia suorituskykyisten, laadukkaiden ja houkuttelevien SUV-renkaiden kehittämisessä maailmanlaajuisesti. Uuden sukupolven liikkuvuusyhteiskunnan saavuttamiseksi Toyo Tires ponnistelee tuotteiden ja materiaalien kehittämisessä, teknisen osaamisen vahvistamisessa, tuotteiden ja raakamateriaalien kierrätystekniikoiden kehittämisessä ja suunnittelee ympäristölle haitallisille aineille vaihtoehtoisia materiaaleja.

 

■OPEN COUNTRY M/TR (Dakar Rally 2025 spec)

Kyseessä on Dakar-ralliin osallistuvalle TLC:n Land Cruiser 300 GR SPORT -autolle sovitettu erikoisversio Open Country M/TR -renkaasta. Se parantaa auton ajettavuutta, kulutuskestävyyttä ja käyttöikää karkeilla alustoilla, kuten kivikoissa ja hiekkaerämaassa.

Lisäksi 55 % renkaan kokonaismassasta on valmistettu ympäristön kannalta kestävistä materiaaleista.

Tavanomaisten renkaiden tavoin renkaassa on käytetty biomassasta*1 saatavia butadieeni- ja styreenibutadieenikumeja, riisikuorituhkan piidioksidia, kasviöljyä ja biopohjaista polyesterikuitua ja kierrätysmateriaalista valmistettua pallelankaa. Jäterenkaista kierrätetyn hiilimustan lisäksi Dakar Rally 2025 spec -renkaissa käytetään lisäksi pyrolyysiöljystä saatua hiilimustaa.
*1: Saatu uusiutuvista, kuten kasvipohjaisista materiaaleista.

Uusimmat uutiset