Suuremmat vanteet
Suurempien vanteiden ja renkaiden käyttämisestä on tullut kuuma trendi harrastajien keskuudessa. Vanteen halkaisijan kasvattaminen leveämmillä renkailla voi parantaa auton ohjattavuutta.
Plus 0
Kasvattaa renkaan leveyttä 10 mm ja säilyttää samalla renkaan alkuperäisen halkaisijan pienentämällä renkaan sivuprofiilia. Tämä korvaava rengas kasvattaa renkaan kontaktipintaa ja pienentää profiilia paremman pidon ja nopeamman ohjausvasteen saavuttamiseksi. Vannekoko pysyy entisellään.
Plus 1
Tämä kokovaihtoehto kasvattaa renkaan poikkileikkauksen leveyttä ja pienentää halkaisijaltaan suuremman renkaan sivusuhdetta. Plus yksi -vaihtoehdossa alun perin 14 tuumaisilla vanteilla varustettuun autoon asennetaan 15 tuuman vanteet. Suomen tieliikennelain mukaan vannekokoa voi kasvattaa yhden tuumakoon verran, ilman että se joudutaan erikseen muutoskatsastamaan.
Esimerkki Plus 1 tarkoittaa seuraavia muutoksia:
Kasvattaa renkaan leveyttä 10 mm.
Vähentää renkaan sivuprofiilia (paksuutta) 10 prosenttia alkuperäisestä.
Kasvattaa vanteen halkaisijaa 25,4 mm.
Plus 2
Vanteen leveyden kasvattaminen parantaa myös renkaan vakautta, kaarreajo-ominaisuuksia ja ohjattavuutta. Plus kaksi -vaihtoehdossa alun perin 14 tuumaisilla vanteilla varustettuun autoon asennetaan 16 tuuman vanteet. Tässä tapauksessa auto tulee muutoskatsastaa, jos halutaan pitää auto tieliikennehyväksyttynä. Mikään laki ei estä kasvattamasta vannekokoa myös yli kaksi tuumaa rekisteriotteeseen suurimmasta vanteesta, mutta vain yhden tuuman kasvattaminen on sallittua ilman muutoskatsastusta.
Esimerkki Plus 2 tarkoittaa seuraavia muutoksia:
Kasvattaa renkaan leveyttä 20 mm.
Vähentää renkaan sivuprofiilia (paksuutta) 20 prosenttia alkuperäisestä.
Kasvattaa vanteen kauluksen halkaisijaa 50,8 mm.
Autoissa joissa on eri levyiset vanteet edessä ja takana, on huomioitava ABS-järjestelmän lisäksi mahdollisen nelivedon välityssuhteen pysyminen entisellään. Jälleenmyyjät opastavat Plus-kokoisten vanteiden ja renkaiden valinnasta.